Om man vill kontrollera mönsterdjupet på däcken så kan man göra detta med en femkrona eller en så kallad mönsterdjupsmätare eller däckdjupsmätare. Men vad är då mönsterdjupsmätare för något? Jo, det är helt enkelt ett verktyg som mäter mönsterdjupet och med dessa är det lättare att få ett exakt mått jämfört med femkronan. Dessa finns både som analoga och som digitala i handeln hos exempelvis Jula eller Clas Ohlson. Priset ligger på mellan 50 kr och några hundralappar. Eftersom ”en bild säger mer än 1000 ord” så visar vi därför ett par bilder på mönsterdjupsmätare här nedanför.
Mönsterdjup för tunga fordon
Vinterdäckens mönsterdjup på personbilar skall vara minst 3 mm som du kan läsa mer om här. När det kommer till tunga fordon, dvs personbilar klass II, lastbilar och bussar med totalvikt över 3,5 ton så skall mönsterdjupet vara minst 5 mm. Detta gäller dock ej tillkopplade släpvagnar.
Hört talas om ”Autobahndäck”?
En ny typ av däck som det snackas en del om är så kallade Autobahndäck som ibland även kallas centraleuropeiska dubbfria vinterdäck. Som namnet antyder så är dessa optimerade för att passa det milda vinterklimatet i i Centraleuropa. Dessa däck lämpas sig mycket bra på de stora motorvägarna i Centraleuropa och kan även fungera i snöslask.
Dessa har även blivit någorlunda populära här i Norden, men till saken hör att vi har ett helt annat klimat i Norden jämfört med Centraleuropa. I vårt klimat kan vintern bli riktigt kall med ett isigt vinterväglag som följd. I tester som exempelvis Motormännen, Aftonbladet (Robert Collin) och Teknikens Värld gjort med dessa Autobahndäck på vårt nordiska vinterväglag så håller de inte alls måttet avseende väggrepp och bromssträcka men trots detta så kör nästan var tionde bilist i Sverige med denna typ av däck. Välj därför vinterdäck som är anpassade för vårt nordiska vinterklimat nästa gång du skall inhandla vinterdäck.